ПРОПАГАНДА ТА ЇЇ МІСЦЕ В ПРОЦЕСІ ВЕДЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ВІЙН. ОСНОВНІ ФОРМИ ПРОПАГАНДИСТСЬКОГО ВПЛИВУ:

ПРЯМА ПРОПАГАНДА, ДЖИНСА, ПАБЛІСИТІ, ПРОПАГАНДА 2.0

Ключові слова: інформаційна війна, громадська думка, пропаганда, джинса, пабліситі, пропаганда 2.0.

Анотація

Мета статті: аналіз проблем пропаганди як важливого різновиду інформаційної зброї, форм пропаганди, що застосовуються в сучасних інформаційних війнах. Емпіричну базу дослідження становлять дані соціологічних досліджень, проведених автором: анкетного опитування населення м. Запоріжжя щодо ставлення населення до проблем інформаційної війни, яку веде Російська Федерація проти України, у період проведеного дослідження (640 мешканців м. Запоріжжя з використанням квотної вибірки, 2017 р.) й експертного опитування представників ряду специфічних категорій населення: воїнів АТО, волонтерів, викладачів суспільно-політичних кафедр закладів вищої освіти (32 особи, 2016 р.).
В теоретичному значенні розглянута актуальна в сучасних умовах та важлива проблема, пов’язана із роллю пропаганди як важливої зброї, що використовується в сучасних інформаційних війнах, зокрема інформаційній війні поміж Російською Федерацією та Україною. Аналізується сутність пропаганди та її можливості в процесі формування громадської думки населення, технології, що використовуються для впливу на населення супротивників в ході інформаційної війни, зокрема наводяться деякі приклади ходу такої війни поміж Російською Федерацією та Україною. Розглядаються основні сучасні форми пропагандистського впливу на населення: пряма пропаганда, джинса, пабліситі, пропаганда 2.0, особливості їх використання та ефективність.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Borisov, B. L. (2001). Tehnologii reklamy i PR [Advertising Technologies and PR]. Moskva: FAIR-PRESS. (in Russ.)

Gackova, K. (2016). Vidkrita chi zakrita informaciya? Sociologichni doslidzhennya v chasi zovnishnoyi agresiyi [Open or closed information? Sociological research in times of external aggression]. Sociologichni chitannya pamyati Nataliyi Paninoyi i Volodimira Yadova. Vistupi ta ese. Za nauk. red. Ye. I. Golovahi ta O. G. Stegniya. Kyiv: In-t sociologiyi NAN Ukrayini, 43-39. (in Ukr.)

Korolko, V.G. (2000). Osnovy pablik rilejshnz [The basics of public relations]. Moskva: Refl-buk; Kyiv: Vakler. (in Russ.)

Lilleker, D. (2010). Politicheskaya kommunikaciya. Klyuchevye koncepty [Political communication. Key concepts]: per. s angl. Harkov: Gumanitarnyj centr. (in Russ.)

Olshanskij, D. (2003). Politicheskij PR [Political PR]. Sankt-Peterburg: Piter. (in Russ.)

Pochepcov, G. (2015). Suchasni informacijni vijni [Modern information wars]. Kyiv: Vid. dim «Kiyevo-Mogilyanska akademiya». (in Ukr.)

Pochepcov, G.G. (1999). Yak vedutsya tayemni vijni. Psihologichni operaciyi v suchasnomu sviti [How secret wars are fought. Psychological operations in the modern world]. Rivne: PPF «Volinski oberegi». (in Ukr.)

Pochepcov, G.G. (2016). Smisli i vijni: Ukrayini ta Rosijska Federaciya in informacijnij i smislovij vijnah [Meanings and Wars: Ukraine and the Russian Federation in Information and Semantic Wars]. Kyiv: Vid. dim «Kiyevo-Mogilyanska akademiya». (in Ukr.)

Pochepcov, G.G. Propaganda 2.0: Novye izmereniya v dejstvii [Propaganda 2.0: New dimensions in action]. Retrieved from http://psyfactor.org/psyops/propaganda34.htm (data zvernennya: 05.07.2017). (in Russ.)

Pochepcov, G.G. Raspoznavanie propagandy i yazyka nenavisti [Recognition of propaganda and hate speech]. [Elektronnij resurs]. Retrieved from http://osvita.mediasapiens.ua/trends/1411978127/¬raspoznavanie_¬propagandy_¬i_-yazyka_nenavisti/ (data zvernennya: 14.07.2017). (in Russ.)

Politicheskie kommunikacii [Political communications]: uchebnoe posobie: pod red. Soloveva A.I. (2004). Moskva: Aspekt Press.

Poltorak, V.A. (2000). Sociologiya obshestvennogo mneniya [Sociology of public opinion]. Kyiv; Dneipropetrovsk: Centr «Sociopolis». (in Russ.)

Sociologicheskaya enciklopediya [Sociological encyclopedia]: v 2t. (2003). Nac. obshestvenno-nauchnyj fond; rukovoditel nauch. proekta G.Yu. Semigin; gl. red. V.N. Ivanov. Moskva: Mysl, T.2.

Sociologichna enciklopediya [Sociological encyclopedia]: ukl. V. G. Gorodyanenko. (2008). Kyiv: Akademvidav. (in Ukr.)

Sociologiya politiki [Sociology of politics]: pidruchnik u 2-h chastinah. (2011). Ch.2: Za red. V.A. Poltoraka, O.V. Petrova, A.V. Tolstouhova. Kyiv: Vid-vo Yevropejskogo universitetu. (in Ukr.)

Solovyov, A.I. (2000). Politologiya: Politicheskaya teoriya, politicheskie tehnologii [Political Science: Political Theory, Political Technologies]. M.: Aspekt Progress. (in Russ.)

Stadnik, A. G. (2017). Vikoristannya propagandi v procesi informacijnih vijn: yiyi sutnist, mehanizmi i tehnologiyi vplivu na gromadsku dumku [The use of propaganda in the process of information wars: its essence, mechanisms and technologies of influencing public opinion]. Grani, 20, vip.5(145), 10-16. (in Ukr.)

Vydrin, D.I. (2001). Politika: istoriya, tehnologiya, ekzistensiya [Politics: history, technology, existential]. Kyiv: Libid. (in Russ.)

Опубліковано
2020-07-08