ПРО ВІДМІННІСТЬ ТРАНСЦЕНДЕНТАЛЬНОГО СТИЛЮ І ТЕОЛОГІЇ КІНО

  • Sergey Viktorovich Grigorishin Тюменський державний університет
Ключові слова: теологія кіно, філософія кіно, семіотика, трансцендентальний стиль, Брессон, Дрейер, Бергман, Шредер

Анотація

Розглядається проблема співвідношення підходів до розумію релігійного кінематографу. У центрі уваги знаходиться теорія трансцендентального стилю в кіно Пола Шредера. Розкриваються головні аспекти цієї теорії. Показані причини, внаслідок яких теорія Шредера не стала домінуючим напрямом у рамках філософії кіно. На прикладі фільму Пола Шредера «Щоденник пастиря» показані сильні і слабкі сторони теорії трансцендентального стилю. Детально розглянуті прецеденти створення релігійного кіно в американській і італійській кінематографічних культурах. На прикладі фільмів на біблейські сюжети розкрита специфіка побудови протестантського і католицького образу Христа. У американському кінематографі до середини 1960-х років домінувала тенденція класичного костюмного фільму в епічному стилі. З початку 1980-х років новою тенденцією став розвиток телеєвангелізму, в якому істотну роль грали телепостановки новозавітних історій. Цей напрям не породив якісних фільмів. У італійському кінематографі кращими зразками релігійного кіно можуть вважатися фільми Пазоліні, Росселліні і Дзефіреллі. Показана еволюція розвитку теми релігійного кіно. Якщо перші два режисери опиралися на традицію неореалізму, то Дзефіреллі йшов від естетики класичної костюмної драми. Фільм Дзефіреллі «Ісус із Назарета» став еталоном релігійного кінематографу. Інші формати релігійного стали з того часу не актуальні. Теорія трансцендентального стилю в кіно спробувала запропонувати альтернативу у формі авторського кіно з релігійним підтекстом. Проте вплив теорії Пола Шредера виявився мінімальним. В той же час, режисери, зараховані Шредером до трансцендентального стилю, стали класичними зразками теології кіно. Відображення нових форм релігійності мали місце у фільмах, книгах, статтях та інтерв’ю Дрейера, Брессона і Бергмана. Поєднання теорії Шредера і фільмів вказаних режисерів дозволяють говорити про побудову вдосконаленої теорії трансцендентального стилю, названою в статті теологією кіно.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Sergey Viktorovich Grigorishin, Тюменський державний університет

Кандидат філософських наук, доцент кафедри археології, історії стародавнього світу та середніх віків,
Тюменський державний університет

Посилання

Andrej Tarkovskij: nachalo… i puti (vospominaniyu, interv`yu, lekczii, stat`i) [Andrey Tarkovsky: the beginning ... and the paths (memories, interviews, lectures, articles)]. (1994). M.: VGIK.

Bergman o Bergmane [Bergman on Bergman]. (1985). M.: Raduga. (in Russian)

Bergman, I. (1997). Kartiny` [Paintings]. Tallin: Muzej kino. (in Russian)

Bergman, I. (2000). Ispovedal`ny`e besedy` [Private Confessions]. M.: RIK «Kul`tura». (in Russian)

Bordun, T. (2019). Revisiting Paul Schrader’s Transcendental Style in Film. Off-screen, 23(8). Retrieved September 25, 2020 from https://offscreen.com/view/revisiting-paul-schraders-transcendental-style-in-film

Bresson o Bressone [Bresson on Bresson]. (2017). M.: Rosenbud Publishing. (in Russian)

Bresson, R. (2017). Zametki o kinematografe [Notes on Cinematography]. M.: Rosenbud Publishing. (in Russian)

Dokumenty` II Vatikanskogo sobora [Documents of the II Vatican Cathedral]. (2004). M.: Paoline. (in Russian)

Drejer, K.T. (2016). O kino [About Сinema]. M.: Novoe izdatel`stvo. (in Russian)

Grigorishin, S.V. Teologiya kino – 1. «Krotkaya» Robera Bressona» [Film Theology - 1. “A Gentle Woman” by Robert Bresson”]. Retrieved October 09, 2020 from https://www.koine.community/ (in Russian)

Schrader, P. (2018). Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer. University of California Press.

Zhizhek, S. (1999). Vozvy`shenny`j ob`ekt ideologii [The Sublime Object of Ideology]. M.: Khudozhestvenny`j zhurnal. (in Russian)

Опубліковано
2020-12-20