Музичний текст в аспектах несвідомого.

  • E. Vezhleva Орский колледж искусств
Ключові слова: несвідоме, структурний психоаналіз, музичний текст, паралакс, семантичний стереотип

Анотація

Музика – явище, в якому поєднуються логічна організація і неусвідомлювані моменти. Мета статті полягає в тому, щоб показати можливість інтерпретації музики в психоаналітичному ключі на основі структурної моделі Ж. Лакана, що включає такі елементи як Символічне – Уявне – Реальне, розглянути несвідомі аспекти музичного тексту. Символічне і Уявне взаємопов’язані, між ними здійснюється взаємообмін. Музичний текст балансує між Символічним і Уявним. Прикладом символічного обміну за допомогою вживання музичних семантичних стереотипів у музичному тексті служить «Фантастична симфонія» Берліоза.
Реальне – утворення в місці розриву символічного ланцюжка, яке не може бути символізованим.
Методом інтерпретації Реального служить паралакс – зіставлення протилежних смислів. Прикладом є опера «Дон Жуан» Моцарта, в драматургії якій поєднуються риси seria і buffa. Дон Жуан – спочатку герой buffa. Він же у фіналі опери показаний як трагічний герой – жертва фатальних обставин.
Таким чином, у статті характеризуються особливості несвідомого. З метою показати несвідомі аспекти в музичному тексті, наводяться приклади аналізу музичних творів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Абызова Е. Н. «Картинки с выставки Мусоргского» / Е. Н. Абызова.- М., 1987.- 47с.

Арановский М. Г. Мышление. Язык. Семантика / М. Г. Арановский // Проблемы музыкального мышления. М.,1974.- 90 – 128 сс.

Дьяков А. В. Жак Лакан. Фигура философа / А. В. Дьяков – М.,2010. – 560 с.

Жижек С. Устройство разрыва. Параллаксное видение / С. Жижек.- М.,2008.--516 с.

Жижек С. Рихард Вагнер, или параллакс искупления / С. Жижек // Устройство разрыва. Параллаксное видение.- М.,2008.--301-360 с.

Конен В. Д. История зарубежной музыки / В. Д. Конен..- М., 1984.- Вып. 3 – 534 с.

Красильников И. М. Электронное музыкальное творчество в системе художественного образования / И. М. Красильников.- Дубна:Феникс+,2007. – 496 с.

Лакан Ж. Изнанка психоанализа (Семинар, Книга XVII(1969-70) / Ж. Лакан.- М., 2008. – 272 с.

Лакан Ж. Образования бессознательного(Семинары: Книга V(1957/ 1958) / Ж. Лакан.- М., 2002. – 608 с.

Лакан Ж. Этика психоанализа (Семинары: Книга VII (1959-60) / Ж. Лакан -М.,2006. – 416 с.

Мазин В. Сновидения кино и психоанализа / В. Мазин.- СПб., 2007. – 252 с.

Мерло-Понти М. Видимое и невидимое / М. Мерло-Понти.- Мн., 2006.- 400 с.

Панченко А. А. Сон и сновидение в традиционных религиозных практиках / А. А. Панченко // Сны и видения в народной культуре. Мифологический, религиозно-мистический и культурно-психологический аспекты.- М., 2001.- С. 9-27

Тельчарова Р. А. Введение в феноменологию музыки / Р. А. Тельчарова.- М., 1991.- 214 с.

Шугайло И. В. Фотографирование как санирующая практика культуры / И. В. Шугайло // Вестник Омского университета.- 2011.- №1. – С. 36-40


Переглядів анотації: 110
Завантажень PDF: 90 Завантажень PDF: 45
Опубліковано
2013-06-03
Як цитувати
Vezhleva, E. (2013). Музичний текст в аспектах несвідомого. Епістемологічні дослідження в філософії, соціальних і політичних науках, 2(23), 45-51. вилучено із https://visnukpfs.dp.ua/index.php/PFS/article/view/482