Виникнення та еволюція поняття «медіа-простір» в науковій думці

  • V. Konakh Національний інститут стратегічних досліджень
Ключові слова: медіа-простір, мас-медіа, директ-медіа, нові мас-медіа, національний медіа-простір.

Анотація

Здійснено аналіз виникнення та еволюції поняття «медіа-простір» в науковій думці. З’ясовано, що осмислення поняття «медіа-простір» було започатковано в соціологічних та психологічних підходах, а в подальшому визначення цього поняття було здійснено через культурологічний, філософський, геополітичний та інші підходи. Визначено, що наявні підходи спільні у трактуванні медіа-простору, як складної системи, організованої за мережним принципом, а властива йому віртуальність, значною мірою трансформує систему комунікацій, змінюючи характер взаємодії в процесі інформаційного обміну, створення та передачі інформації. Запропоновано авторське інтегральне визначення поняття «національний медіа-простір».

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

V. Konakh, Національний інститут стратегічних досліджень
кандидат політичних наук,
докторант

Посилання

Khabyuk, O. (2012) Kontseptualni osnovy media-ekonomiky. Monografia [Conceptual basis of media economy. monograph], LNU im. Ivana Franka, Lviv.

Makluien, M. (2003) Ponimaniye media: vneshniye rasshireniya cheloveka [Understanding Media: external expansion of human], Kanon Press, Moscow.

Makluien, M. (2005) Galaktika Gutenberga. Stanovleniye cheloveka pechatayushchego [Gutenberg Galaxy. Becoming Human printing], Akademicheskiy proekt, Fond “Mira”, Moscow.

Baudrillard, J. (2004) Symuliakry i symuliatsiya [Simulacra and Simulation], Osnovy, Kyiv.

Baudrillard, J. (1999) ‘Rekviyem po mass-media’ [Requiem for media] In Poetika i politika. Almanakh Rossiysko-frantsuzskogo tsentra sotsiologii i fiosofi [Poetics and Politics. Almanac Russian-French center of sociology and philosophy], pp. 193–226.

Lippmann, W. Public opinion, in The Project Gutenberg EBook of Public Opinion, available at: www.gutenberg.org/cache/epub/6456/pg6456 images.html (Accessed February 15, 2015)

Lasswell, H. D. (1938) Propaganda Technique in the World War, Pater Smith, New York, available at: http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=mdp.39015000379902;view=1up;seq=13 (Accessed February 15, 2015)

Mill, J. S. The Two-Step Flow of Communication Theory, available at: http://ancacid.yolasite.com/resources/05.101%20-%20ISI%20-%20e-Fólio%20A%20-%20Enunciado%20-%20Texto%20-%206446504-Lazarsfeld-Theory.pdf (Accessed February 15, 2015).

Piskun, T. V. Mediaprosranstvo kak osobaya sotsialnaya struktura [Media space as a specifi social structure: a methodology issue], available at: www.readera.org/article/medyeaprostranstvo-kak-osobaja-sotsyealnaja-0-10118474.html (Accessed February 15, 2015)

Yudina, E. N. (2008) Razvitiye mediaprostranstva sovremennoy Rossii (na primere televideniya): avtoref. diss. [The development of modern Russian media space (TV example) : dissertation abstract], Moscow, available at: www.dissercat.com/content/razvitiemediaprostranstva-sovremennoi-rossii-na-primere-televideniya (Accessed February 15, 2015)

Appadurai, A. (1990) ‘Disjuncture and Difference in the Global Cultural Economy’, in Theory Culture Society, Vol. 7, pp. 295-310.

Waters, M. (1996) Globalization, Routledge, London.

Kulibaba, S. I. (2007) ‘Mediaprostranstvo i transliatsiya dukhovnykh tsennostey’ [‘Broadcast media space and spiritual values’] In Materialy Mezhdunarod. nauch. konf. «Mediakultura novoy Rossii: metodologiya, tekhnologii, praktiki» [Proceedings of the International. scientifi. conf. «Media culture of the new Russia: methodology, technology, practice»], ed. Kirillova, N.B., Vol. 2, pp. 125–134.

Zubanova, L. B. (2008) ‘Sovremennoye mediaprostranstvo: podkhody k ponimaniyu i printsipy interpretatsii’ [Modern media space: approaches to understanding and principles of interpretation] In Vestnik Cheliabinskoy gosudarstvennoy akademii kultury i iskusstv [Bulletin of

Cheliabinsk state academy of culture and art], Vol. 2 (14), pp.6-17, available at: http://elibrary.ru/contents.asp?issueid=521114 (Accessed February 15, 2015)

Astafyeva, O. N. ‘Mediakultura i nekotoryye printsipy formirovaniya informatsionnokommunikativnogo prostranstva’ [Media culture and some formation principles of information and communication space] In Sbornik materialov I Mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii «Sudba

Rossii: vector perenev» [Proceedings of the I International. scientifi. conf. «The fate of Russia: the vector of changes»], available at: www.ural-yeltsin.ru/knigi/rossija_na_rubezhe/document633/

(Accessed February 15, 2015)

Kirillova, N. B. (2006) ‘Mnogoobraziye kultur v globalnom mediaprostranstve’ [The variety of cultures in the global media space], in Izvestia Uralskogo gosudarstvennogo gosudarstvennogo universiteta. Ser.2, Gumanitarnyye nauki [Proceedings of the Ural State University. Ser.2, Humanitarian sciences], Vol. 47, Vyp. 12, pp. 58–68, available: http://hdl.handle.net/10995/23304 (Accessed February 15, 2015)

Ponomarev, N. F. (2008) Sviazi s obshchestvennostyu: sotsialno-psikhologicheskiye aspekty. Uchebnoye posobiye [Public relations: social and psychological aspects. Study Guide], Piter, Saint-Petersburg, available at: http://padaread.com/?book=34625&pg=1(Accessed February 15, 2015)

Litvinovich, M. ‘Kak Internet meniayet mediaprostranstvo. – Intellektualnaya Rossiya’ [How the Internet changes the media space. - Intellectual Russia] In Interlos, available at: www.intelros.ru/intelros/reiting/reyting_09/material_sofi/8763-kak-internetmenyaetmediaprostranstvo.html (Accessed February 15, 2015)

Omelin, M. Mediaprostranstvo kak sostavliayushchaya infornatsionnogo prostranstva [Media space as part of the information space], available at: http://omelin.ru/index.php/publikatsii/33-mediaprostranstvo-kak-sostavlyayushchaya-informatsionnogo-prostranstva (Accessed February 15, 2015)

Stults, B. (1986) ‘Media Space’, in Xerox PARC, available at: http://people.cs.vt.edu/~srh/Downloads/Media%20Space%20Report.pdf (Accessed February 15, 2015)

Dzialoshinskiy, I. F. (2001) Informatsionnoye prostranstvo Rosii: struktura, osobennosti funktsionirovaniya, perspektivy evoliutsii [Russian information space: the structure, especially the operation and prospects of evolution], Mosc. Tsentr Karnegi, Moscow, available: www.dzyalosh.ru/01-comm/books/info-prostranstvo/info-prostranstvo.pdf (Accessed February 15, 2015)

Dzhibilov, A. O.( 2005) Media-prostranstvo Zakavkazya i ego rol v politicheskoy stabilnosti regiona: avtoref.dis. [Media space of Caucasus and its role in the political stability of the region: dissertation abstract], Saint-Petersburg, available at: www.dissercat.com/content/

media-prostranstvo-zakavkazya-i-ego-rol-v-politicheskoi-stabilnosti-regiona (Accessed February 15, 2015)

Arquilla, J. & Ronfeldt, D. (1999) ‘The Emergence of Noopolitik: Toward an American Information Strategy’ In RAND/MR-1033-OSD, Santa Monica, available at: www.rand.org/pubs/

monograph_reports/MR1033.html#toc (Accessed February 15, 2015)

Rashkoff, D. M. (2003) Mediavirus. Kak pop-kultura tayno vozdeystvuyet na vashe soznaniye [Mediavirus. As pop culture secretly works on your mind], Ultra-Kultura, Moscow, available at: www.klex.ru/1qf (Accessed February 15, 2015)

Uebster, F. (2004) Teorii informatsionnogo obshchestva [Theories of the information society], Aspekt Press, Moscow, available at: http://fiosof.historic.ru/books/item/f00/s00/z0000690/ (Accessed February 15, 2015)

Ilganayeva, V. O. (2009) ‘Infornatsiya ta znannia v sotsialno-komunikatsiynykh protsesakh’ [Information and knowledge in social and communication processes] In Osvita regionu. Politologiya, psikhologiya, komunikatsiyi [Education in the region. Political science, psychology, communication], Vol. 2, pp. 149– 153, available at: http://social-science.com.ua/article/91 (Accessed February 15, 2015)

Buzin, V. N. ‘Media Space and the Social Space’ In Culture. Religious. Ethnos. Mass Media. Social Identity, pp. 463–471, available at: www.acvi.ru/Portals/0/docs/463.pdf (Accessed February 15, 2015)

Gritsay, S. V. (2012) ‘Vyznachennia poniattia «media-prostir» z pozytsiyi mizhdystsyplinarnogo pidkhodu’ [The defiition of ‘media space‘ from the standpoint interdisciplinary approach] In Visnyk [Bulletin], Vоl. 36, available at: www.ic.ac.kharkov.ua/RIO/v36/36-2-18.pdf (Accessed February 15, 2015)

Nim, Y. G. (2013) ‘Mediaprostranstvo: osnovnyye napravleniya issledovaniya’ [Media space: the main research directions] In Biznes. Obshchestvo. Vlast. [Business. Society. Power], № 14, pp. 31–41, available at: www.hse.ru/mag/27364712/2013--14/83292427.html (Accessed February 15, 2015).

Couldry, N. & McCarthy, A. (2004) ‘Mediaspace: Place, Scale and Culture in a Media Age’ In Taylor & Francis, available at: http://samples.sainsburysebooks.co.uk/9781134436354_sample_900238.pdf (Accessed February 15, 2015)

Falkheimer, J. & Jansson A. (2006) Geographies of Communication: The Spatial Turn in Media Studies, Nordicom, Göteborg, available at: www.ep.liu.se/ecp/015/040/ecp015040.pdf

Adams, P. (2009) Geographies of Media and Communication: A Critical Introduction, Wiley-Blackwell, London, available at: https://books.google.com.ua/books?id=ChjN8_co7UMC&pg=PR4&lpg=PR4&dq=Adams+P.+Geographies+o

f+Media+and+Communication:+A+Critical+Introduction&source=bl&ots=xjOQjOZ1P3&sig=d3coirRi81UmTUImP8vQvJrQ19c&hl=ru&sa=X&ei=Z2hXVfmK4KuU43SgWg&ved=0CDYQ6AEwAw#v=onepage&q=Adams%20P.%20Geographies%20of%20Media%20and%20Communication%3A%20A%20Critical%20Introduction&f=false

Опубліковано
2015-11-15