Концепт «образ людини» в філософському дискурсі

  • Viktoriia A. Vershyna Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара http://orcid.org/0000-0003-0784-4348
Ключові слова: концепт, образ людини, філософська антропологія, сенс, цінність

Анотація

Аналізується сучасний стан філософського-антропологічного знання, тенденції до переосмислення предмета, статусу і методології філософської антропології, обумовлені переважанням постмодерністської парадигми в світогляді кінця ХХ - початку ХХІ століть і запереченням граничних підстав буття, з одного боку, а також посиленням впливу технологічних процесів на природу і існування самої людини, з іншого. Щодо філософсько-антропологічних досліджень переосмислення класичних підходів виражається у відмові від визнання сутнісних характеристик людини і цілісного бачення людини (есенціалістського принципу). Наслідком такої позиції є зосередженість на фрагментарності та сингулярності в описі людського і домінування негативної антропології, яка стверджує неможливе вість сказати про людину що-небудь конкретне.
У зв'язку з позначеною ситуацією обґрунтовується правомірність вживання концепту «образ людини» в філософському дискурсі в якості репрезентативного і загально значимого зрізу уявлень про людину. Такий образ формується в контексті філософської і художньої рефлексії як відображення деякої об'єктивної реальності - «як» і «яким чином» людина представлена в певному культурно-історичному та соціальному просторі. Образ людини в якості концепту в концентрованій формі фіксує смисли і цінності, що мають першорядне значення, а також являє собою «втрачену» постмодерном, але шукану сьогодні цілісність. Разом з тим концепт «образ людини» не тільки відображає реальність, а й виявляє ідеальне бачення людини, задає спрямованість формування людиною своєї ідентичності і детермінує концептуальні орієнтири в просторі соціальної комунікації.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Viktoriia A. Vershyna, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

Кандидат філософських наук, доцент, доцент кафедри філософії
Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

Посилання

Annushkin, V.I. (2009). Obraz cheloveka v russkoj klassicheskoj i sovremennoj ritorike [Human image in Russian classical and modern rhetoric]. Voprosy lingvistiki i literaturovedeniya. №4. S. 19-26. Slovo Retrieved from https://www.portal-slovo.ru/philology/39044.php?ELEMENT_ID=39044&SHOWALL_1=1 (In Russian).

Goldberg, F. Model`. (2002). Gumanitarnyj portal [Humanitarian portal]. ISSN 2310-1792 Retrieved from https://gtmarket.ru/concepts/philosophical-concepts (In Russian).

Gurevich, P.S. (2018). Filosofskaya antropologiya utrachivaet svoj kanonicheskij oblik [Philosophical anthropology is losing its canonical appearance]. Filosofskaya shkola. №4. S. 9-13. DOI: 10.24411/2541-7673-2018-10409 (In Russian).

Demyankov, V.Z. (2007). Termin «koncept» kak element terminologicheskoj kultury [The term “concept” as an element of terminological culture]. Yazyk kak materiya smysla: Sb. St. v chest akademika N. Yu. Shvedovoj. Otv. red. M. V. Lyapon. M.: Azbukovnik. S. 606–622. (In Russian).

Zholobova, Yu.V. & Schastlivceva, E.A. (2019). Filosofskoe soderzhanie transgumanizma v kontekste krizisnosti chelovecheskoj prirody [The philosophical content of transhumanism in the context of the crisis of human nature]. Vestnik Vyatskogo gosudarstvennogo universiteta. №2. С.14-22. DOI: 10.25730/VSU.7606.19.014 (In Russian).

Kimelev, Yu.A. (2018). Filosofskaya antropologiya i metafizika. Istoriya i sovremennost [Philosophical anthropology and metaphysics. History and Modernity]. M.: RAN. INION. (In Russian).

Kudryavceva, N.G. (2004). O termine «koncept» v lingvokulturologii [About the term “concept” in linguoculturology]. Kultura narodov Prichernomorya. №54. S.31-35. (In Russian).

Krasikov, V.E. (2014). Koncepty cheloveka v nachale ХХI veka [Human Concepts at the Beginning of the ХХI]. Vestnik Kurganskogo gosudarstvennogo universiteta. № 3. S. 20-23. (In Russian).

Kutyrѐv, V.A. (2010). Filosofiya transgumanizma [The philosophy of transhumanism]. N. Novgorod: NGU. (In Russian).

Kutyrѐv, V.A. (2015). Poslednee celovanie. Chelovek kak tradiciya [Last kissing. Man as a tradition]. SPb.: Aletejya. (In Russian).

Neretina, S.S., Ogurcov, A.P., Murzin, N.N. & Pavlov-Pinus, K.A. (2017). Aporii diskursa [Aporias of discourse]. M.: IF RAN. (In Russian).

Ozhegov, S.I. & Shvedova, N.Yu. (1992). Tolkovyj slovar russkogo yazyka [Explanatory dictionary of the Russian language]. M.: “Az”. Retrieved from http://www.lib.ru/DIC/OZHEGOW/ozhegow_m_o.txt (In Russian).

Pivovarov, D.V. (2017). Ontologiya religii: osnovnye ponyatiya i principy [Ontology of religion: basic concepts and principles]. SPb.: Aletejya. (In Russian).

Sokolova, S.N. (2015). O nekotoryh zadachah filosofii v kontekste perspektiv tehnologizacii chelo-veka [On some tasks of philosophy in the context of the prospects of human technologicalization]. Izvestiya TGU. Gumanitarnye nauki. №1. S. 19-30.

Stepanov, Yu.S. (2004). Konstanty: Slovar russkoj kultury [Constants: Dictionary of Russian Culture]. M.: Akademicheskij proekt. S. 42-67. (In Russian).

Stepanov, Yu.S. (2007). Koncepty. Tonkaya plenka civilizacii [Concepts. Thin film of civilization]. M.: Yazyki slavyanskih kultur. (In Russian).

Tlostanova, M.V. (2012). Chelovek na granice ili chelovek kak granica? [A man on the border, or a man as a border?]. Voprosy socialnoj teorii: Nauch. almanah. T. VI. M.: NIGO. S. 285-299. (In Russian).

Filosofskij enciklopedicheskij slovar (1983). [Philosophical Encyclopedic Dictionary]. Gl. red. L.F. Ilichyov. M. (In Russian).

Chumakova, T.V. (2002). Obraz cheloveka v kulture Drevnej Rusi: opyt filosofsko-antropologicheskogo analiza [The image of man in the culture of Ancient Russia: the experience of philosophical and anthropological analysis]. Avtoreferat diss. … d-ra filos.n. Spb. (In Russian).

Опубліковано
2019-12-30